|
|||
Początek osady wiąże się z powstaniem w tym miejscu hut „Gute Hoffnung” i „Morgenroth” w latach 20-tych XIX wieku. W sąsiedztwie hut wybudowano domy dla pracowników, co doprowadziło do powstania dwóch odrębnie funkcjo\nujących osad. W 1843 roku do huty „Morgenroth” należało 12 domów, a do „Gute Hoffnung” 16 budynków. Obie huty pracowały do 1871 roku. Głównym zakładem wydobywczym w Chebziu była podówczas kopalnia „Paweł” nadana w 1842 roku. Jednak najważniejszym momentem w historii dzielnicy Chebzie jest 1845 rok, kiedy to uruchomiono linię kolejową z Gliwic do Świętochłowic. Powstał wtedy przystanek kolejowy, który mieścił się w centrum Chebzia, naprzeciw funkcjonującej podówczas karczmy. Przystanek jak i miejscowość oficjalnie nazwano „Morgenroth”. W 1859 roku zaczęto budować w dzielnicy dworzec kolejowy. Dzięki temu wzrosły możliwości wywozu węgla i cynku, a Chebzie stało się istotnym węzłem kolejowym. W latach 1902-1914 dla kolejarzy wybudowano przy dworcu osiedle składające się z 32 budynków mieszkalnych, zlokalizowane wokół dzisiejszych ulic Dworcowej, Przedtorze i Zabrzańskiej.
|
|||
TRASA TURYSTYCZNA |
|||
|
|||
OBIEKTY ZABYTKOWE NA TERENIE DZIELNICY* |
|||
|
|||
*Tabela zawiera jedynie wybrane obiekty zabytkowe z terenu dzielnicy |
|
Projekty dofinansowane ze środków zewnętrznych |
|
|
|